چطور هوشمندانه و خلاقانه از وقتمان استفاده کنیم؟
همهی ما به دنبال پیدا کردن راهی هستیم که وقت بیشتری در طول شبانه روز داشته باشیم تا به کارهایی که دوست داریم برسیم. بتوانیم در کنار کار کردن و کسب درآمد، استراحت و تفریح داشته باشیم، با همسر و فرزندان، خانواده و دوستان زمانهای کیفی بیشتری را بگذرانیم و در کل از زندگی لذت بیشتری ببریم، اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد و ما اکثراً با کمبود وقت مواجه هستیم. در این مقاله قصد داریم به شکلی ساده اما مفید، به شما کمک کنیم تا از زاویه دیگری به وقت و زمان خود نگاه کنید و برای آن برنامهریزی کنید تا لذت بیشتری از زندگی ببرید.
زمان بسیار انعطافپذیر است
ما زندگی که میخواهیم و دوست داریم را با ذخیره وقت نمیسازیم، بلکه ما زندگی که میخواهیم را میسازیم و این سبک زندگی، خودش زمان ما را ذخیره میکند.
همهی ما میدانیم که نمیتوانیم زمان بیشتری را درست کنیم، اما زمان گسترش پیدا میکند تا متناسب با آنچه انتخاب میکنیم تا در آن بگذاریم، بشود. و این کار با حذف کارهای اضافه و جایگزینی کارهای اثربخش امکانپذیر میشود.
کلید مدیریت زمان، اولویتبندی کارهاست
زمانی که با افراد مختلف صحبت میکنیم بسیاری از آنها همیشه از نداشتن وقت کافی برای انجام کارهای دلخواهشان شکایت دارند، اما چیزی که من میخواهم به آنها بگویم، البته از زبان تمام افراد موفق که مدیریت بسیار خوبی بر روی زمانشان دارند، این است که «هر کاری که میکنیم، هر دقیقهای که میگذرانیم، انتخاب ماست». این ما هستیم که انتخاب میکنیم از زمانمان چگونه و به چه کیفیتی بهره ببریم و اگر مراقب انجام کارهای جعلی نباشیم، منظورم کارهایی هستند که تمام وقت ما را پر میکنند و همواره ما را مشغول نشان میدهند، اما کیفیت زندگی ما را ارتقاء نمیدهند، زمان را از بین بردهایم.
افراد موفق در مدیریت زمان به ما میگویند، از این لحظه به بعد بهتر است به جای گفتن جمله «من وقت انجام یکسری کارها را ندارم.» بگویید: «من یکسری کارها را انجام نمیدهم چون در اولویت من نیستند.»
من وقت ندارم معمولاً به این معنا هست که این کار در اولویت من نیست.
زمان یک انتخاب است
آدمهای باهوش میتوانند زندگی خود را پر کنند از چیزهایی که لیاقت حضور دارند. چطور میتوانیم این کار را انجام دهیم؟ اول باید بفهمیم اولویتهای ما چه هستند.
یک لحظه تصور کنید که در پایان یک سال آینده قرار دارید، و شما در حال بررسی عملکرد خودتان در این یکسال هستید که برای شما از نظر حرفهای سالی کاملاً شگفت انگیز بوده است. سه یا چهار کاری که انجام دادهاید که باعث این شگفتی شدهاند را بنویسید.
پس شما میتوانید بررسی عملکرد سال آینده را الان بنویسید، و میتوانید این کار را برای زندگی شخصی خود هم انجام دهید.
بطور مثال لیستی از ۵ تا ۱۰ هدفی که برای سال آینده دارید و میتوانید سال آینده روی آنها کار کنید را بنویسید، و هر کدام از این اهداف را به قدمهای کوچک و قابل اجرا تقسیم کنید. در انتهای هر هفته تمام کارهایی که باید برای هفته پیش رو انجام دهید را بنویسید. در ادامه این موضوع را با مثال برای شما شفافتر خواهم کرد.
لیست اولویت سه بخشی
حال یک لیست اولویت سه بخشی ایجاد کنید که شامل:
۱- شغل ۲- روابط ۳- خودتان
وقتی یک لیست اولویت سه بخشی درست میکنید به شما یادآوری میکند تا هر سه مورد نام برده شده باید در لیست کارهایتان باشد. یعنی ایجاد تعادل در جنبههای مختلف زندگی. حال به کل هفته پیش رویتان نگاه کنید و ببنید که هر یک از موارد زیر را در کجای لیست خود قرار دهید. جای هر کدام کاملاً به شما بستگی دارد. میدانم این لیست برای برخی پیچیدهتر و سختتر از برخی دیگر است.
همهی ما هر هفته ۱۶۸ ساعت زمان داریم. اگر کسی هستید که ۶ روز در هفته و روزی ۸ ساعت کار میکنید، شما ۴۸ ساعت در هفته برای کارتان زمان صرف میکنید. اگر ۸ ساعت خواب را برای شما در طول روز در نظر بگیریم، میشود ۵۶ ساعت خواب در طول هفته. با این حساب شما در آخر هفته ۶۴ ساعت زمان آزاد برای کارهای دیگر دارید. فرض می کنیم شما فرد پرمشغلهای هستید و ۶ روز در هفته، روزی ۱۰ ساعت کار میکنید، باز هم ۵۲ ساعت آزاد برای انجام کارهای دیگر در طول هفته باقی میماند! و این واقعاً زمان کمی نیست.
این همه زمان که میتوانیم برای بازی با فرزندان، پیشرفت و یادگیری مهارتهای جدید، ورزش و خیلی کارهای دیگر بگذاریم را چه کار میکنیم؟!
یا در خانه به دور خودمان میچرخیم، یا در حال چک کردن موبایل، ایمیل، صفحات مجازی، دیدن تلویزیون هستیم و یا ….
تمام لحظاتی که میتوانیم برای لذت بردن از زندگی از آنها استفاده کنیم!!!
و من قلباً باور دارم وقت هست
حتی اگر سرمان شلوغ باشد، همهی ما وقتی برای انجام آنچه برایمان مهم است داریم. و وقتی تمرکزمان روی آنچه برای ما مهم است باشد میتوانیم زندگی که میخواهیم را در زمانی که داریم بسازیم.
دیدگاهتان را بنویسید